23:25

Čovek po imenu Uve | Frederik Bakman

Opis dela:
            Čovek po imenu Uve - staro džangrizalo, netrpeljivi komšija koji upire prstom u sve što mu se ne dopada. Svakog jutra Uve ide u inspekciju po naselju u kom živi. Premešta bicikle i proverava da li je đubre pravilno razvrstano - iako je već nekoliko godina prošlo otkako je razrešen dužnosti predsednika kućnog saveta....
             Međutim, iza njegove mrzovolje i pedanterije skriva se jedna priča i mnogo tuge... I tako, kada komšije koje se useljavaju u susednu kuću jednog novembarskog dana slučajno unište Uveovo poštansko sanduče, iznenada počinje topla priča o neočekivanom prijateljstvu... Priča koja će suštinski promeniti jednog čoveka i jedno udruženje stanara.

Žanr: Drama, Komedija
Broj strana: 354



Iz dela:
"Smatrali su ga ogorčenim i asocijalnim jer nije bio vešt u neobaveznom ćaskanju. Voleo je rutinu, da zna šta može da očekuje. Znao je šta je ispravno a šta ne. Uve je od života tražio tako malo: krov nad glavom, tihu ulicu, automobil marke Sab, ženu koju će voleti i biti joj veran i s vremena na vrene joj popravljati ponešto po kući, posao na kome će imati neko zaduženje. Imao je veliko srce pune dobrote u koje se uselila jedna Sonja. Ona je unela svetlost i raskoš boja i glasova u negov život. A kada je umrla, za sobom je ostavila prazninu, sivilo, ostavila ga je bez želje da se dalje bori, želeo je samo da umre. Nedostajalo mu je da sve bude kao obično. Pričao je sve manje a radio sve više. Iako je bio odgovoran, došao je dan kad ni na poslu više nije bio potreban. Ipak, znao je šta sve mora da uradi i kome da pomogne pre no što zaista umre. Jer, on je bio od onih ljudi koje čini ono što rade a ne ono što govore..."

------------------------------------------------------------
Moji prvi utisci
Knjugu nisam uzela namerno tj. ciljano, nisam pronašla onu koju sam želela i onda sam odlučila da kupim ovaj bestseler jer je bio na izuzetno dobrom glasu.

Iskreno rečeno, knjiga u samom početku nije naročito zanimljiva, pomalo je jednolična, mada je to i razumljivo, jer koliko može biti zabavna uvodna priča o životu 59-godišnjaka kog je retko koja muka zaobišla? A i generalno nije "u mom fazonu", ali volim da se upoznajem sa različitim stilovima, piscima, žanrovima..

Ali, kako klupko počinje da se odmotava, tako je priča sve zanimljivija. 

Počinješ da shvataš da ništa nije crno i belo, da nikada ne znaš šta ko nosi u duši... 

     Postepeno sam se vezivala za likove i počinjala polako da upoznajem i shvatam glavng junaka.


Neću vam otkrivati mnogo, ali Uve je nekada bio mali dečak siromašne, poštene, radničke porodice, roditelji su ga brzo napustili i zbog posla je morao rano da napusti školu kako bi se izdržavao. 
    Sonja, njegova voljena žena, ga je volela baš takvog kakav jeste, volela je njegove vrline - vredan, izuzeto pošten, borben, sposoban, iskren, dobar u duši; i u potpunosti prihvatila njegove mane - džangrizav, namćorast, škrtica, tvrdoglav...

Ona je činila njegovu svetliju, bolju polovinu

"Ljudi koji su uvek uspevali da brinu o sebi u toku odrastanja nikada ne osećaju potrebu da kao odrasli zavise od drugog. Osećaju izvestan ponos kada imaju kontrolu, kada su u pravu. Kada znaju kojim putem treba da krenu..."


Kada je zapravo sve pošlo nizbrdo u Uveovom životu?

Ili je bolje pitanje kako je sve počelo? 


Delo, po mojoj proceni, možemo podeliti na tri dela.

- Prvi deo - Upoznajemo se sa Uveom, ko je on, gde živi, kako živi, koje su mu navike...
    Sam vrh je kada se dosele susedi, Parvani i Patrik sa decom, onda upoznajemo staro džangrizalo kao nekoga ko ume da bude brižan i od pomoći...

- U drugom delu Uve nas paralelno sa sadašnjim tokom upoznaje sa njegovim detinjstvom, naglim odrastenjem, zrelijom dobi, kako je upoznao Sonju, njihov zajednički život, lepi momenti i životne tragedije i na samom kraju nas dovodi do potpunog razotkrića spleta događaja u Uveovom životu koje su zasigurno dobrim delom uticale na njegovu ličnost, karakter, odnos prema životu, državnim organima i sl. 


"Mi smo ono što smo uradili i ono što je urađeno nama."

- I nakon svega toga, treći deo bi bio ostatak dela odnosno Uveovog života, kako su se posle svega odvijali odnosi i događaji između njega i njegovog komšiluka u mirnom gradiću u Švedskoj.

Čini mi se da su to prvo stepenasta, zatim paralelna, a onda linearna kompozicija? 
 


Komentari čitalaca:
(Na stranici Lagune)

"Ovo je priča o dubokoj i večnoj ljubavi simpatičnog 59-godišnjeg čoveka koji se svaki dan bori da se nosi sa bolom i gubitkom jedine osobe koja ga je ikada razumela i volela i beskrajne krivice zbog toga što nije sprečio užasnu tragediju. Uve je pošten čovek sa strogim principima koji prezire "muškarce u belim košuljama " koji su se ogrešli o njega, čovek koji se bori za ono što je ispravno.
Uveove urnebesne konverzacije sa komšijama su me posebno oduševljavale tokom čitanja.Ova dobra priča će vam izmamiti osmeh i poželećete da imate prijatelja kao što je Uve. Topla preporuka svima da je pročitaju."  Marija Nikolić


"...Pročitala sam je u dahu. Tako lepo napisana, i duhovita i tužna. U nekim trenutcima vam dođe da zadavite Uvea, u drugim vam je premsešan, a u nekim vas do suza rastuži." Ana

"Imala sam dosta predrasuda, pravo da kazem. Jer kako neka knjiga može da se svidi toliko m broju ljudi, a napisao je blogger, ma daj... Dok je nisam pročitala." Milica Velimirović

"Bestseler je osvojio svet ali izgleda ne i mene.
Previse sam ocekivala i mozda sam baš zbog toga i pomalo sad razočarana.
Ogorčeni komsija iz pakla to zasigurno nije. Par puta sam se poistovetila sa njim i znala da ljudi koje zivot nije mazio na sebe navlače 'štit' da bi zaštitili svoju plemenitu i krhku dušu. Baš ta džangrizavost, ogorčenost su i bile maske kojima je Uve raspolagao.
Dokazao je da je dobar komšija, plemenit, doveo me do tacke da se zapitam koliko često i u kojim situacijama sam Uve." Saki


(Upravo zbog toga nikada ne preterujem kada opisujem knjigu. Ne može se svima dopasti.)

I još mnogi drugi komentari...

Knjiga ili film?

Knjiga.
Kratko i jasno - knjiga je mnogo bolja.
Mnogo bolje dočarava priču, u filmu je sve nekako zbrzano, zbijeno, ispreskakano, a i izmenjeno. Izgubi se suština.
A i dok čitaš knjigu možeš neograničeno da maštaš, zamišljaš, dok kod filma to nije slučaj...


Frederik Bakman

Sa sajta federikbackmanbooks.com

Fredrik Bakman (rođen 1981) započeo je karijeru kao jedan od najpoznatijih švedskih blogera i kolumnista.

Debitovao je u književnosti 2012. godine, kada je objavio međunarodni fenomen Čovek po imenu Uve.

Neobično smešni, dirljivi i mudri, Bakmanovi romani su odiseje običnih ljudi i zadivljujuće priče o svakodnevnoj hrabrosti. Fredrik Bakman je dosad napisao pet romana – svi su dobili pohvale kritike i postali međunarodni bestseleri.


Čovek po imenu Uve je preveden na četrdeset četiri jezika.


Švedski film koji je snimljen po ovom romanu nominovan je za Oskara 2017. za najbolji strani film.


Laguna
------------------------------------------------------------------

Ovaj posto je možda pomalo zbrzan, iako je dugačak, sela sam da napišem samo uvod i na kraju napisala ceo post.
Sugarna sam da ste već ponešto čuli o ovoj knjizi, a takođe sam sigurna da su je neki već i pročitali...

U toku je Beogradski sajam knjiga, možda se baš ova knjiga nađe na vašoj listi?

Volela bih da imam vremena da vam predstavim svoju listu želja,  kako god, obajviću obavezno koje knjige sam kupila. 

Ja na sajam idem u subotu, ide li još neko?



(Neke sam prčotala, neke bih sada izbacila sa liste definitnivno...)

11 коментара:

  1. Nisam čitala knjigu, ali iz ovog tvog opisa mi deluje super, svidja mi se sto si detaljno dala sebe knjizi, tj, nama predstavila knjigu, u svim sverama, i detaljno nam priblizila delo, evo iskreno dobila sam zelju da he procitam. 😊😊

    ОдговориИзбриши
  2. A great post! I love your blog. Your content is very interesting < 3

    https://milentry-blog.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
  3. Nisam čitala knjigu, ali sam čula za nju, i htjela sam da je pročitam, ali sam zaboravila. Tako da, drago mi je da sam naišla na ovaj post, koji me je podsjetio na nju. A što se tiče tvog posta, iako kažeš da je zbrzan, ja to uopšte nisam primijetila tokom čitanja i baš mi se dopalo kako si sve opisala. Divan post.💖

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti puno! A, uvek ja imam neku zamisao i onda mi vreme to uskrati... Na kraju je još i dobro ispalo 😁

      Избриши
  4. Nisam pročitala ovu knjigu, ali sam čula mnogo dobrih kritika. Ipak, trenutno sam toliko zaokupljena knjigama koje čitam za fakultet da si (nažalost) ne mogu priuštiti čitanje još i jedne knjige. Čini mi se baš zanimljivom, pa ću je sigurno pročitati kada budem imala viška vremena :D

    Delilah's Stories | Filmtastično

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Takođe, mogu misliti kako je tek tebi, ali 'pribavim' knjige pa kad uhvatim vreme, najčešće na raspustu, pročitam. Hvala na komentaru!

      Избриши
  5. Cula sam za knjigu, ali ti si me sada jos vise zainteresirala. Definitivno ide na moju waiting listu sto se tice knjiga koje imam u planu. Hvala na preporuci! :)
    Na mom blogu je giveaway pa ako zelis ucestvuj:
    xoniomaniax.blogspot.com

    ОдговориИзбриши