19:58

Noć veštica vs Sveti Luka

Halloween ili Sveti Luka? Zašto ili? 
1. Sveti Luka  je jedan od prvih propovednika hrišćanstva, savremenik Isusa Hrista. Jedan je od najcenjenijih zaštitnika lekara i mnoge srpeske porodice ga slave.
Znači pravoslavni vernici slave ovog sveca kao krsnu slavu, crno je slovo u kalendaru. 

2. Jedna od teorija o nastanku Halloween-a:
"Prema paganskom keltskom predanju, duše umrlih bi potpuno pripale vlasti boga Samhaina, kneza smrti, koga je valjalo umilostiviti žrtvoprinošenjem na dan nove godine, a Samhain bi dozvoljavao da toga dana duše umrlih posećuju domove svojih porodica. Otuda običaj "maskiranja" u kosture, duhove, veštice i demone. Na taj način bi živi stupali u "mističnu" zajednicu sa umrlima, kroz čin podražavanja mrtvih i tumaranja po mraku. Prema verovanju, duše mrtvih koje bi dolazile u "posetu" bile su iznurene glađu i molile su za hranu, pa ih je valjalo nahraniti – otuda običaj zvani "trick or treating". Ukoliko neko od živih ne bi ugostio (treat) duše umrlih, stigla bi ih osveta (trick) boga Samhaina."
(ovaj tekst se vrti po mnogim sajtovima, tako da ne znam koga da stavim kao izvor, ali evo staviću Espreso)



Deca se maskiraju, šminkaju, rezbare bundeve, traže slatkuše od komšija...
        .....................................................
Znači prvi i drugi pojam - NEUPOREDIVO. 
              ..........................................
Pre par dana nam je na času veronauke profesor pričao o tome kako je nastala noć veštica, on je imao malo drugačiju teoriju od ove koju sam našla na internetu. Naime, kako on kaže, otprilike kako se sećam, Halloween je nastao davno, davno kad se širilo vera tj. hrišćanstvo, a oni koji nisu hteli da pređu i bili su pagani ili šta već, maskirali su se u čudovišta iz noći kako bi plašili vernike da ne bi otišli u crkvu...

E od tad čujem društvo iz razreda kako komentarišu Noć veštica i kače storije u stilu 'prekstim se kad neko spomene noć veštica' i ubeđena sam da je to samo njihovo licemerje i stvar u tome da oni nemju svoj stav nego je on uticao na njih, jer do tada nisu imali takvo mišljenje ili ga bar nisu isticali, mada totalno nebitno.

Imamo otprilike neka dva-tri tipa:

Oni koji su u stilu:
"- ajmo zezanje, 
- samo nek se nešto praznuje,
- nek se slavi
- zabavno je šminkati se,
- maskirati se, 
- šta tu ima loše?,
- vera nema ništa sa tim,
- to je popularno,
- svetski,
- moderno,
- zašto da budemo zaostali, ......."


Oni drugi koji su u stilu;
" - "Danas je Sveti Luka, a ne noć veštica."
- Patriotizam,
- Stop Amerikanizaciji
- Halloween je isključivo sektaški ritual
- Ja sam veliki vernik
itd. Itd ne znam ji ja više šta im može pasti na pamet..

Oni treći uglavno ne razmišljaju o tome dublje i u tim pravcima ili nemaju mišljenje/ne intereduje ih.

Negde sam pročitala nešto u stilu "ljudima se lako može manipulisati i ubediti ih da veruju u gluposti...''  Naravno ovo se odnosilo na Noć veštica mada ja kontam da se moglo protumačiti drugačije... 🤣🤣🤣

Porede Noć veeštica i serijale o Hariju Poteru.. Ok, kakve sad to delo ima veze sa svim ovim? Hoće da kažu da je i to deo američke borbe protiv zdravog razuma i šta već...

Pa pa paranojaaa

Ne kontam toliko paranoisanje patetiku, hoperbolu.. oladite malo? 

-Ok, treba biti svestan porekla, poleđine ''svrhe'', razloga postojanja (- čega god-) tog praznika, ali molim vas ljudi... 
Možda ovaj praznik sekte stvarno koriste za žrtvovanje ljudi - SEKTAŠA, verovatno, sigurno, ali to nije moj problem, tj. naš. Borite se protiv sekti - ne protiv beznačajnog paganskog praznika. Ok? Zar ne?

Setim se samo kako su tamo 15.-18. vek otprilike išli u lov na veštice (ubijeno 40-60 000 ljudi uglavnom žena), inkvizicije ('pokret' da se pronađu, potisnu i kazne 'jeretici' koji su se usudili da imaju drugačiji stav od onoga koji je propovedala vera. Mučili su ih, skrnavili itd...), cenzura nauke (zemlja je ravna ploča itd. itd. spaljivanje naučnika...) itd.... 

Nepotrebno i nerazumno totalno. 

Ne, ne ja nisam neki zagovornik Noći veštica, paganizma, ateizma, sekti i ne znam ti ni ja čega, ja sam samo slobodoumna osoba hahah msm gledma svoja posla, ne vidim u svemu đavola, zlo, nisam zaostala, zatupljena, srednjovekovna baba.. 

Pored toga ja nikada nisam išla po kućama i tražila slatkiše - to mi je glupo, iskreno. Ako mi se jede slatko kupiću ga sama haha. Takođe, ne bih slala ni svoju decu to da rade. 

Ali, ne znam kod vas, u mojoj osnovnoj se svake godine ja mislim 30. oktobra organizovali su maskenbal i svi su se maskirali u razne kostime. To nisu morali biti đavoli, vampiri, veštice... nego šta god dete poželi. Moja tadašnja drugarica se maskirala u Malu nevestu iz indijske serije, drugar Dragan je stavio žensku periku, obukao sestrinu odeću i glumio Draganu haha..
Možda da 31. oktobra uvedemo umesto Noći veštica neki svetski dan maskenbala i maskiranja jer očigledno deca to rade iz zabave, a ne jer su nevaspitana, opsednuta zlim silama, debilna ili šta god... 
   .................................................
Ovaj post je bio onako 'brzinski' naišla mi je inspiracija, da sam ga ranije počela pisati bio bi malo ''opremljeniji'' činjenicama i boljim inforamcijama, komentarima itd. ali nema veze i ovako je predugačak. 

Koje je vaše mišljenje??
Slobodno pišite u kometarima, zanima me. ☺️🤗

  Namera mi nije bila da ismevam i prozivam nekoga ili nešto, da promovišem nekog ili nešto, da omalovažim crkvu, veru ili bilo koga. Takođe vas molim da pročitate ceo tekst.

Naravno, treba da poštujemo i održavamo naše običaje i tradiciju. 
Ako neko slavi sv Luku - Srećna slava!! 

11 коментара:

  1. Jaaakkooo interesantan i originalan post! Bilo mi je jako zanimljivo citati. 😃

    PajaMala.bogspot.com novi post: music tag

    ОдговориИзбриши
  2. Ne smatram da je svako ko slavi Noć veštica sektaš, ili šta već, ali nisam pristalica slavljenja tog praznika. Prvo, ne vidim potrebu za tim. Još uvek nisam čula nijednog Amerikanca ili Engleza da slavi Đurđevdan, Sv. Nikolu, Vidovdan... ili upražnjava naše običsje. Zašto bismo mi slavili njhove praznike kad imamo naše? Jedno je maskirati se, drugo je slaviti. I ja volim da eksperimentišem sa šmikom i bojama na licu, ali to nema nikakve veze sa tuđim praznicima, a ne zavisi ni od datuma. Ali ima ljudi koji to slave onako skroz po ugledu na Amerikance...
    Svaka država ima nešto karakteristično za nju, nešto što je čini posebnom, svoju kulturu itd. i smatram da nema potrebe to toliko mešati.
    U svakom slušaju, jako interesantan post, dopada mi se sam koncept i ideja i znaj da poštujem tvoje mišljenje.

    thegirlnamedana.blogspot.rs

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slažem se donekle, treba dapoštujemo i održavamo našu tradiciju, kulturu i običaje. Ni ja ne vidim potrebu za slavljem - nema tu šta da se SLAVI tako da to nisam ni rekla. Naravno da Ameri ne slave naše svece, ne salve ih ni pravoslavni Rusi, a ni mnogi Srbi. A i zašto bi nam trebao poseban datum da slavimo svece i Boga? Takođe i novu godinu dočekujemo 31.12. a ne 13.1. Nema tu potrebe i neophodnosti, a i n.v. nije verski praznik ili obred, ne salvimo Barjam, Krišnu ili tako nešto, naravno. Više je fazon u tome što su u pitanju Amerikanci, a većina Srba ih ne voli Poput svetskog dana: porodice, zaljubljenih, dan vode ovoga onoga.. niko nekaže da ne treba to svim danima da se poštuje, ali eto postoji taj jedan svetski dan kada svi u svetu to rade...itd.
      Hvala ti, naravno da znam to ♥

      Избриши
  3. Ne znam,moje misljenje je to da je ovo Srbija a ne Amerika.Zabavno je maskirati se,sminkati ali zar to ne mozemo svaki dan?Kod nas u gradu postoji maksembal gde svako moze da bude ono sto pozeli,deca dolaze da se slikaju da maskiranom decom i kako vec.To je kao neki festival.Zasto bismo za Svetog Luku bili maksirani u vampire?Svakako slazem se da deca to rade iz zabave,ali ne bih mogla da razumem da postave samo "Srecna noc vestica",jer oni to ne bi ni trebali da slave.Svakako odlican post,i u vecini se slazem sa tobom <3

    Ilmaha |Zapratite♥️ Citati |Zapratite♥️

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uglavnom isti odgovor kao za Anu ⬆ Pa o tome ti pričam, nešto poput toga što se organizuje kod vas. Presmešno mi je kad čestitaju jedni drugima haha (to nema veze sa slikom koju sam objavila, nisam ni gledala šta piše 😂😂)

      Избриши
  4. Podržavam! Ni ja nisam, ne volim te filmove, bez veze su mi, glupo mi je to skupljanje slatkiša i tako to, a pokušala sam da se našminkam u fazonu 'kostursko lice' pre jedno tri nedelje, jer blage veze nemam sa šminkanjem pa reko aj da probam. I bilo mi je zanimljivo, inače se retko šminkam, i to klasično i jednostavno.. Hvala ❤

    ОдговориИзбриши
  5. Zanimljiva tema za post. Što se tiče Noći vještica, ne slavim je, da sam Amerikanka bih, jer je kod njih to dosta drugačije. Taj praznik i nije baš zastupljen na Balkanu i baš zato nemam neku želju da ga slavim. Ali ko voli, super, neka uživa u tome, jer, bez obzira na porijeklo tog praznika, više je onih koji ga slave iz zabave, a ne iz sektaških razloga. Ne znam, mene ne privlače maskiranje i skupljanje slatkiša nešto posebno, baš iz razloga što se to i ne slavi puno kod nas. Neka svako uživa u onome u čemu voli. Kome je Sv.Luka super, neka slavi, ko je više u Hallowen fazonu, neka uživa u tome. Super post. :)

    sweet-dreams-14.blogspot.com - novi post

    ОдговориИзбриши
  6. Interesantna ideja. Noć Veštica sam uvek doživljavala kao nešto što postoji samo u filmovima, nikad ga nisam slavila na način kao što to rade u Americi.

    Nova sam na Bloggeru, značila bi mi podrška.
    reviewswitha.blogspot.com

    ОдговориИзбриши